Přeposlat Stabilizace obrazu

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Stabilizace obrazu

13.07.2007 | Tereza Čistotová | Ostatní články | Komentářů: 0 |

Reklama na mě zapůsobila .. Jedna z mých nejoblíbenějších, která je na digitální fotoaparáty. Nebudu prozrazovat značku, na kterou tato reklama byla, ale jistě si sami moc dobře vzpomenete na reklamu, kdy vzhůru otočený človíček fotografuje dění...

Reklama na mě zapůsobila .. Jedna z mých nejoblíbenějších, která je na digitální fotoaparáty. Nebudu prozrazovat značku, na kterou tato reklama byla, ale jistě si sami moc dobře vzpomenete na reklamu, kdy vzhůru otočený človíček fotografuje dění na podiu až s neuvěřitelnou ostrostí pořízeného snímečku. Tato reklama mě tak moc fascinovala, že jsem se rozhodla věnovat tento článek vymoženosti, jakou stabilizátor obrazu bezpochyby je. Ne vždy máte možnost za špatných světelných podmínek rozložit stativ a pořídit fotečku tak ostrou, jakou byste chtěli. Stativy, které se v dnešní době vyrábějí, nejsou až tak velikých rozměrů, jako dříve .. Pamatuji si na svůj první stativ, který jsem podědila po svém dědovi. Byl přibližně půl metru vysoký ve složeném stavu, byl vyrobený z oceli, příšerně zapáchal olejem, protože se musel neustále promazávat, aby se dal rozložit. Nohy mého starého stativu byly zakončeny ostrými bodáky, které se mi neustále při rozkládání zabodávaly do svetru a tím mi roztrhávaly oblečení. Samozřejmě doba pokročila, ale ne každý je schopen kdykoliv mít stativ po ruce a tak stabilizátor obrazu využije opravdu velká škála lidí.

Technický princip

Stabilizace obrazu umožňuje používání delších expozičních časů při fotografování z ruky a tím potlačuje nežádoucí otřesy, ke kterým neustále dochází a potlačuje případnou neostrost. Principů optické stabilizace je spousta, avšak nejčastější jsou tyto 4 typy optické stabilizace:

Optický měch

Uvnitř objektivu vybaveného tímto způsobem stabilizace obrazu je speciální optický člen, který se sestává ze dvou čoček spojených mezi sebou jakýmsi měchem. Tento měch je pružný a dovoluje natáčení jedné čočky oproti druhé. Zároveň je vyplněn silikonem se stejným indexem lomu jako mají čočky na krajích. Vzniká nám tak vlastně jedna čočka, která může měnit svůj tvar natáčením přední či zadní části. Díky tomu se mění i úhel lomu paprsků a opět je věcí připojené mechanické či elektronické vyrovnávací soustavy, aby deformovala tento optický element tak, aby se výsledný obraz za objektivem nechvěl.

Plovoucí čočka

Jedná se o nejčastěji používanou metodu pro vyrovnání nežádoucího pohybu fotoaparátu. Informace o pohybu dostává od gyroskopických senzorů, které zaznamenávají sebemenší pohyby. Díky tomuto řešení mají fotoaparáty s optickou stabilizací o něco větší objektivy, kde místo zabírá právě mechanismus posuvu čočky. Tohoto principu využívají vybrané objektivy pro DSLR od nejrůznějších značek (Canon, Nikon, Sigma, Panasonic ..).

Stabilizace obrazu

Výrobci přistupují k optické stabilizaci odlišnými způsoby. Nevěříte? :) Uvedu Vám pár způsobů, abyste měli přehled a věřili mi:

Nikon- VR- Vibration Reduction

Jedná se o elektronickou redukci vibrací (VR) sloužící k eliminaci chvění fotoaparátu a pořízení ostřejších snímků. Pomocí dat získaných z vestavěných snímačů úhlové rychlosti provádí systém zpracování snímků ve fotoaparátu a mění tak rozmazané snímky v překrásně ostré. Režim stabilizace obrazu využívá elektronickou redukci vibrací pro získání brilantnějších a stabilnějších snímků v různých snímacích podmínkách.

Stabilizace obrazu

Canon – IS- Image Stabilizer

Canon pomocí údajů z gyroskopických senzorů pro rozpoznání pohybu posouvá skupinu korekčních čoček v horizontálním či vertikálním směru. Nabízí tři režimy, kdy první koriguje pohyby plynule a druhý až po zmáčknutí spouště v obou na sebe navzájem kolmých směrech, třetí režim funguje pouze ve směru kolmém na směr pohybu fotoaparátu, který je vhodný zejména při sledování pohybujícího se objektu. První režim navíc funguje i při videosekvencích.

Stabilizace obrazu

Panasonic- Mega O.I.S.- Optical Image Stabilizer

Uprostřed objektivu je umístěn posuvný optický člen, který je vyrovnáván na základě informace z gyrosenzorů. Nabízí také dva provozní režimy. V prvním režimu funguje stabilizace plynule již při komponování snímku a v druhém režimu až při domáčknutí spouště a samotné expozici. Druhý způsob je o trochu účinnější, ale na druhou stranu zase větší pohodlí poskytuje první režim. Navíc v druhém režimu se díky náběhu stabilizace mírně prodlouží reakční doba závěrky. Panasonic ji osazuje do většiny svých fotoaparátů.

Stabilizace obrazu

Pohyb snímacího čipu

Pohyby se redukují pohybem snímače, který je umístěný ve speciálním rámečku na gelovém podkladu a může se pohybovat ve vertikálním nebo horizontálním směru. S elektronickou či mechanickou detekční a vyrovnávací soustavou je spojen skupinou pružných sběrnic a mechanických úponů. Při detekci posunu obrazu na čipu je tímto způsobem možné čip vychýlit tak, aby byl tento posuv eliminován. Hlavní výhodou tohoto způsobu stabilizace je jeho nezávislost na objektivu. Funguje tedy s různými objektivy, které tak mohou být lehčí, menší a levnější. Nevýhodou však je, že v případě zrcadlovek účinek stabilizace není vidět v hledáčku při komponování snímku. Tohoto principu využívá například Konica Minolta se svým stabilizátorem obrazu AS- Anti- shake. Stabilizace spočívá v podstatě posuvu snímače CCD, který vyrovnává otřesy, způsobených chvěním rukou uživatele. Technologie Anti-shake je schopná vyrovnat dva druhy otřesů – rychlé chvění svalů a pomalé pohyby těla.

Stabilizace obrazu

Pohyb celého snímače

Opět to je Konica Minolta, která přišla s další novinkou optické stabilizace obrazu. Když je objektiv malý a zcela uschovaný v těle přístroje, proč nepohybovat celým objektivem a tím stabilizovat obraz .. Přesně tak totiž funguje optická stabilizace u digitálního kompaktu Minolta Dimage X1.

Výhody vs. nevýhody stabilizátoru

Stabilizátor obrazu je jistě užitečný při špatných světelných podmínkách, když víte, že pokud použijete delší čas, Vaše ruka nebude schopna udržet fotoaparát v klidu. Další využití tohoto „zlepšováku“ je tehdy, když světelné podmínky jsou dobré, ale podmínky povětrnostní či bůh ví jaké jsou zlé- při cválání na koni, při orientačním běhu, při cloumáním z balkonů v divadle :) (vím, zase se k tomu vracím) .. Avšak vždy bychom měli pořizovat snímky statické scény, nebo-li předmětu či okolí, které se jako my nepohybuje. Tudíž nezapomeňte, že nutnou podmínkou pro vytvoření ostré fotografie je minimální pohyb scény/ předmětů/ lidí na scéně. Stabilizátor je schopen odstranit nežádoucí otřesy, avšak zmrazit fotografovanou scénu nedokáže- to už svede pouze rychlý čas závěrky.

Stabilizace obrazu

Nevýhodou stabilizátoru je také ten, že při zapnutí spotřebovává celkem dost energie a tak byste ho měli vypínat- když víte, že je Vám na nic- při krátkém expozičním času (dostatku světla) a naopak byste ho měli používat při delších expozičních časech, nedostatku světla a pokud máte plnou hodnotu zoomu. Přeji Vám pevnou ruku, dobré světlo a v případě, že ani jedno nemáte, tak Vám přeji dobrý fotoaparát se stabilizátorem obrazu :)

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Stabilizace obrazu


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.