Přeposlat Optické vady druhá část

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Optické vady druhá část

31.08.2007 | Tereza Čistotová | Ostatní články | Komentářů: 1 |

Dobré centrování optického systému znamená rovnoměrnost kvality zobrazení po celém obrazovém poli. Optické vlastnosti musí mít ve všech rozích stejné hodnoty. Toho se dosáhne pečlivým usazením všech členů přesně v optické ose. U levných objektivů se právě

Centrování

Dobré centrování optického systému znamená rovnoměrnost kvality zobrazení po celém obrazovém poli. Optické vlastnosti musí mít ve všech rozích stejné hodnoty. Toho se dosáhne pečlivým usazením všech členů přesně v optické ose. U levných objektivů se právě tento nedostatek díky hromadné rychlovýrobě často objevuje.

Koma

Koma- asymetrická vada je tvořena velmi šikmými paprsky procházejícími blízko u okraje čočky, které se lámou značně nepravidelně. Jimi vytvořený obraz předmětu je jinak velký než který vytváří paprsky ze středu objektivu, čímž vzniká složitý útvar podobný kometě s chvostem ubíhajícím ke kraji. Při stavbě objektivu se vada odstraňuje vhodným umístěním roviny clony, jinak pak zacloněním.

Optické vady druhá část

Nerovnoměrná kresba

Vada projevující se ztrátou kresby v rozích, kterou lze kompenzovat velmi těžko (řešením může být větší zaclonění). Trpí jí zejména kompaktní přístroje. Důvodem může být jiná vzdálenost zaostření na středu a na krajích snímače, způsobená tím, že se paprsky na krajích čočky lámou více, než ty na středu.

Paprskování

Tak bych nazvala zobrazení světelných zdrojů nacházejících se přímo v zorném poli objektivu. S výhodou se ho efektně využívá třeba při snímcích přímo proti slunci. Od světelného zdroje se tvoří hvězdice a počet jejich paprsků (cípů) závisí na počtu lamel clony. Při zaclonění se s prodlužováním osvitu prodlužují i hvězdice, při odclonění se zkracují až při zcela otevřené cloně se vytvoří jen rozmazaný flek.

Reflexe v protisvětle

Jev snižující kvalitu fotografie, způsobený vícenásobnými odrazy silného světla uvnitř objektivu. Protisvětlo tak vytvoří v obraze nepěkné skvrny a paprsky a může fotografii i zcela znehodnotit. Ovšem zatímco skvrny a paprsky jsou v hledáčku obvykle vidět, ještě zákeřnější je plošné protisvětlo, které vnikne do objektivu až po sklopení zrcátka a výsledkem je plošně znehodnocený obraz a ztráta kontrastu - fotografie vypadá jakoby v mlze. Reflexím na protisvětlo se lze bránit použitím sluneční clony, dodatečným zacloněním světla rukou nebo předměty a samozřejmě volbou stanoviště. Samotné objektivy se brání tomuto jevu různými antireflexními vrstvami a celkovou konstrukcí. Nebezpečí reflexí na druhou stranu zvyšují přídavné filtry.

Sférická vada

Typická vlastnost čoček se sférickými nebo rovinnými povrchy projevující se při zobrazování bodů širokým svazkem paprsků. Bod se v jejím důsledku promítne jako plocha. Nejvhodnější je pak pro obraz bodu vzít tu rovinu, v níž je průřez svazku prošlých paprsků co nejmenší. Sférická vada bude tím větší, čím širší bude svazek paprsků. Ačkoliv sférická vada ovlivňuje všechny body, na optické ose se jedná o vadu jedinou a v tom je její největší škodlivost. Vliv této vady lze zmenšit jednoduchým zacloněním, čímž se zmenší průřez svazku paprsků, ovšem za cenu značné ztráty světelné energie. Lze ji též zmírnit vhodným postavením čočky (např. pokud obrátíme ploskovypuklou čočku k dopadajícím paprskům vypuklou stranou) nebo volbou jejího tvaru. U rozptylky má sférická vada opačný průběh a proto můžeme tuto vadu značně potlačit (popřípadě pro některé svazky úplně odstranit) vhodnou kombinací spojky a rozptylky.

Optické vady druhá část

Špatné rozostření pozadí

Některé objektivy místo příjemně, plynule a měkce rozostřeného pozadí vytvoří nehezké fleky. Je to dáno konstrukcí clony, zejména počtem jejích lamel.

Vinětace

Je to pokles osvětlení ke krajům obrazu. Vinu nesou jednak optické zákonitosti, jednak stavba objektivu, především jeho konstrukční délka. Čím více čoček, tím větší náchylnost k vinětaci. Podílí se na tom i objímky čoček, na které paprsky narážejí nebo se lámou jako na cloně. Vinětace se projevuje také více u objektivů s velkým zorným úhlem, které obsahují čočky s velkým zakřivením. Tato vada se někdy koriguje přídavnými optickými členy se ztavováním ke středu.

Optické vady druhá část

Zklenutí pole

Zklenutí pole znamená, že body ležící v rovině rovnoběžné s rovinou filmu nevytvoří ostrý obraz na rovinu filmu, ale zakřivenou plochu a to vypuklou nebo vydutou. Znamená to, že můžeme zaostřit buď na kraj nebo na střed pole. Vada značně vynikne u snímků plochých předmětů nablízko (malá hloubka ostrosti), při snímcích vzdálených objektů se téměř neprojevuje. Často se s ní setkáme u světelných projekčních objektivů. Lze jí odstranit vhodnou vzájemnou polohou členů objektivu a roviny clony.

Zkreslení

Zkreslení, neboli zhroucení kresby je patrné směrem ke krajům. Dochází k němu vlivem různě velkého zvětšení předmětu ve středu a na okraji obrazu. Podle toho jak se deformuje fotografovaný čtverec, rozlišujeme tyto typy zkreslení:
  • soudkovité
  • poduškovité
  • vlnovité (kombinací soudkovitého a poduškovitého)
O typu rozhoduje umístění clony (před spojkou, před rozptylkou). Zkreslením trpí nejvíce širokoúhlé objektivy a zoomy, zvláště s velkým rozsahem, které mívají u krátkých f soudkovité a u dlouhých f poduškovité zkreslení. Nezmění se zacloněním.

Optické vady druhá část

Přeji málo optických vad objektivu a mnoho hezkých snímečků. A jak jinak, dobré světlo :)

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Optické vady druhá část


počet příspěvků: 1

serdo

13.05.2010 v 08:34

A to jsem si myslela,jak se fotografové flákají, ale vždyť ono je to focení úplná věda. Klobouk dolů. Oslovuji fotografy celého světa, kolik položek musíte detailně znát, aby jste udělali dobrou fotku?

Odpovědět

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.