Přeposlat Fotografujeme celé postavy

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Fotografujeme celé postavy

06.03.2006 | Tereza Čistotová | Ostatní články | Komentářů: 0 |

Toto je snad jedna z nejrozsáhlejších kapitol. O tomto tématu by se dalo diskutovat a povídat hodiny a hodiny a mnohdy se rady a názory odborníků budou lišit. Celkově fotografie je umění a tak záleží na každém, jaký názor si o snímku udělá...

Toto je snad jedna z nejrozsáhlejších kapitol. O tomto tématu by se dalo diskutovat a povídat hodiny a hodiny a mnohdy se rady a názory odborníků budou lišit. Celkově fotografie je umění a tak záleží na každém, jaký názor si o snímku udělá a jak ji následně ohodnotí. Dříve byly více uznávané fotografie „čisté“, což znamená snímky bez chyb. V tomto smyslu myslím chyba umístění postavy, špatné světelné podmínky, neostrost .. atd. V dnešní době je spíše uznávané umění- které nikdo nechápe, umění nad kterým se musíte velice zamyslet. Většinou neznalci hovoří o patlanici barev- ale pro jiné je to abstraktní dílo, které dává příležitost naší fantazii a nutí nás se nad fotografií na chvilku zastavit a zamyslet se ( bůh ví o čem, o životě či o lásce). Ale abych se vrátila k tomu, o čem jsem začala mluvit v úvodu svého článku- fotografování lidí. Pokud opravdu chcete v tomto odvětví uspět, musíte se nejprve rozmyslet, jestli by Vás více lákaly portréty, snímky celých postav či akty. Každé toto odvětví fotografování lidí má totiž nepsaná pravidla, jak snímek správně vyfotografovat. Jsou to opravdu nepsaná pravidla, protože jak jsem již říkala, doba se mění a názory a představy samozřejmě s ní. Zmíním se malinko a tak všeobecně o fotografování celých postav. Je to opravdu velice dlouhé téma, třeba se k němu někdy později vrátím a povím Vám ještě některé vychytávky a věci, které Vám zjednoduší práci. Fotografování celé postavy Je to velice podobné jako natáčení filmů. Vystudovala jsem školu, která se tímto uměním velice zabývá a proto Vám mohu prozradit pár informací o tom, jak by se měly postavy fotografovat. Postava se rozděluje na několik částí (náhled ~1). 0 Celek- celek, jak už název napovídá je celá postava 1 Polocelek - pokud budeme hovořit o klasickém polocelku, tak je to postava ( která končí u kolen), avšak existuje ještě 2 americký polocelek a jako vždy Američané přijdou s něčím novým, tak i polocelek je úplně jiný ( postava končící v polovině lýtek) 3 Polodetail (větší)- lidé si myslí, že jakmile se použije ve slovu „detail“, tak se jedná o klasický detail. Avšak polodetail (větší je postava končící u stehen) 4 Polodetail - postava končící u pasu 5 Detail - hlava fotografované postavy s malou částí ramen Velký detail - hlava fotografovaná „bez vlasů a krku“- rozmezí mezi čelem a bradou Takto se rozděluje klasická postava člověka. Je na Vás, jestli se rozhodnete fotografovat podle nějakých pravidel. Toto rozdělení postav se velice používá i když samozřejmě, když vyfotografujete postavu, která nezapadá ani do jedné kategorie, také se nic neděje. Velký pozor byste si měli dávat především na úhel, pod kterým fotografujete. Velmi staré a známé moudro je, že byste neměli fotografovat postavy s velmi velké blízkosti ( raději je lepší danou postavu přiblížit zoomem, protože může dojít ke zkrácení těla) a druhé a s tím spojené třetí pravidlo: neměli byste fotografovat z nadhledu a podhledu. Daná postava Vám bude zazlívat při podhledu, že jste jí přidali minimálně 10kg a že vypadá jako liliput, jelikož podhled zmenšuje a tím i logicky posléze rozšiřuje. Naopak postava fotografovaná z nadhledu si fotografie bude vychvalovat, ale moc reálná fotografie to nebude. Důležité při fotografování lidí je nezapomenout na rušivé pozadí, které Vám může z fotografie udělat velice nepřehlednou a pro lidské oko mnohdy i nepříjemnou. Když se fotografuje v ateliéru, používá se většinou jednobarevné pozadí, což eliminuje chyby, které byste mohli udělat. I když si třeba říkáte, že ti co vlastní ateliér jsou vyzývaní a že pro ně to vlastně ani není práce, tak se šeredně mýlíte. Musí hodně přemýšlet o tom, jaké pozadí zvolit, protože ne ke každé barvě pleti či barvě vlasů jde stejná barva. Když se nacházíte v přírodě Vy, většinou takové možnosti nemáte a můžete si vybrat maximálně, jestli pozadí bude zelené jako louka či modré jako obloha a v extrémní situaci hnědé jako strom. V přírodě může docházet k mnoho chybám. Jak už jsem hovořila, měli byste si dávat pozor na velice rušivé pozadí. Samozřejmě že se tento nedostatek v přírodě dá ošálit. Například co mě momentálně napadá je, vyfotografovat v rušivém prostředí velký detail či a to je důležitější, protože dnešní téma článku je fotografování celé postavy je, že byste měli postavu převléknout do jednobarevného oblečení. Líbí se Vám totiž pole se slunečnicemi a moc byste si přáli pořídit snímek, kde je Vaše přítelkyně či maminka a samo o sobě je toto prostředí velmi dominantní .. Za prvé, jak už jsem říkala, změnou barvy oblečení a dál byste se měli snažit o co nejbližší pohled záběru. Příklad zasazeného muže do prostředí :) najdete ~2 Rušivé prostředí je za námi. A co dále? Chyby- chyby, kterých se dopouští skoro každý fotograf, který je z ničeho nic zapálený do fotografování- je chyba, kterou nedokážu ani moc pojmenovat, ale jedná se o chybu „ když někomu-postavě leze něco z hlavy!. Nemyslím tím, že by někomu lezly z hlavy piliny, ale myslím tím, že v přírodě Vám z hlavy Vašeho přítele polezou větve a nedej bože Vašemu nadřízenému na Vaší chatě parohy z hlavy. Měli byste na tuto chybu myslet a vyvarovat se jí. Stačí jen malinko popojít či změnit úhel fotografování. V neposlední řadě byste měli správně „zasadit“ postavu do prostředí. Opět takové nepsané pravidlo zní, že byste neměli mít postavu na středu snímku, ale postava by se měla nacházet v 1/3 fotografie. Dobré je zapojit fantazii a postavu, kterou fotografujete na louce posadit na nějaký hezký pařez, či dát mu do ruky různé předměty- na té louce například květinu- aby snímek nebyl pro oko nudný. Musíte daného člověka podle svých představ nasměrovat. Ráda fotografuji postavy a má velmi používaná praktika, jak fotografovat lidi a přitom jim odstranit z tváře pochyby či strach, je povídat si s nimi a hrát hru na grimasy. Povídáte si o tom, že by Váš „model“ vyhrál milion korun, jak by se zachoval. Vidíte, jak jeho tělo a mimika v obličeji mění podobu, přesně do té, jaké jste chtěli docílit a bez bolesti a silného namáhání. Příklad fotografie typu, vyhrál jsem milion korun :) najdete ~3 V přírodě není možnost vybrat si, jaké bude světlo. V ateliéru si danou postavu nasvítíme, ale v přírodě to skoro není možné. Není příliš dobré fotografovat postavy za poledního slunce. Za prvé je velmi ostré světlo a jelikož byste měli fotografovat stylem, že za zády budete mít sluníčko (což jsem samozřejmě nepřipomínala, protože to jistě každý ví) daná postava bude mžourat očima a možný je i úpal či zčervenání pokožky, a to by ani pro Vás či pro fotografovanou postavu nebylo přímo ideální :) Ostré světlo velmi zesvětluje a přesvětluje snímek, pro jeho napravení je potřeba pohrát si s kontrastem a ztmavit ho. Nejlepší doba pro fotografování postav a celkově lidí je po ránu a navečer. Jediný problém je, že musíte správně vychytat krásné ranní sluníčko – které má občas zabarvení do oranžova - protože fotografovat bez světla či v úplné tmě není to pravé ořechové. Zapomněla jsem se ještě zmínit, že byste měli dávat pozor na stíny, protože můžou být na postavě nežádoucí. Jak jsem ze začátku říkala, toto téma je velice rozsáhlé. Slibuji, že se k němu někdy vrátím. Přeji dobré světlo :)

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Fotografujeme celé postavy


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.